Prezydent Rosji Władimir Putin wzmaga wysiłki, aby przedstawić obecny rząd Ukrainy jako nielegalny i niezdolny do podjęcia negocjacji w celu zakończenia wojny na Ukrainie. Putin powtórzył długotrwałą, szablonową retorykę podczas wizyty w rosyjskim stanowisku dowodzenia okrętem podwodnym w obwodzie murmańskim 27 marca, twierdząc, że „naziści” i osoby o „neonazistowskich poglądach” mają znaczący wpływ na ukraiński rząd, a „neonazistowskie grupy” mają „rzeczywistą władzę w swoich rękach” na Ukrainie. Putin powtórzył twierdzenia, że ukraiński prezydent Wołodymyr Zełenski jest nielegalny, ponieważ Ukraina nie przeprowadziła wyborów prezydenckich w 2024 r., a dodatkowo zarzucił, że wszystkie ukraińskie władze cywilne są nielegalne, ponieważ prezydent mianuje urzędników regionalnych. Konstytucja Ukrainy wyraźnie zabrania jednak wyborów w okresach stanu wojennego i inwazji wrogiego kraju. Putin twierdził, że „formacje neonazistowskie” rządzą Ukrainą w przypadku braku legalnego rządu ukraińskiego i kwestionował, w jaki sposób Rosja może negocjować z tymi grupami. Putin już wcześniej określał ukraiński rząd jako nielegalny, próbując w ten sposób usprawiedliwić niechęć Rosji do angażowania się w negocjacje w dobrej wierze w celu zakończenia wojny i konsekwentnie określał „denazyfikację” – określenie, którego Kreml używa do żądania odsunięcia ukraińskiego rządu i ustanowienia prorosyjskiego reżimu marionetkowego – jako cel swojej pełnoskalowej inwazji od lutego 2022 r.
Putin wielokrotnie oskarżał Zełenskiego o bycie nielegalnym przywódcą Ukrainy przed rozmową telefoniczną Putina z prezydentem USA Donaldem Trumpem 12 lutego, ale w ostatnich tygodniach wysuwał te oskarżenia znacznie rzadziej. Putin szczególnie wyraźnie implicite uznał Zełenskiego za legalnego prezydenta Ukrainy i przyszłego partnera negocjacyjnego Rosji po raz pierwszy pod koniec lutego 2025 r., a oświadczenie Putina z 27 marca wydaje się być ponownym zaostrzeniem jego oskarżeń, mającym na celu podważenie legalności Zełenskiego. ISW zauważył wcześniej, że trwające wysiłki Kremla mające na celu przedstawienie ukraińskiego rządu jako nielegalnego partnera negocjacyjnego rzucają poważne wątpliwości na chęć Kremla do negocjacji w dobrej wierze w sprawie rozstrzygnięcia wojny i ustanawiają informacyjne warunki umożliwiające Rosji naruszenie jakiegokolwiek osiągniętego porozumienia na tej podstawie, że ukraiński rząd nie miał prawnego prawa do jego zawarcia.
Putin powtórzył swoje żądanie wyeliminowania „przyczyn źródłowych” wojny na Ukrainie jako warunku wstępnego porozumienia pokojowego – odnosząc się do początkowych żądań wojennych Rosji, które bezpośrednio przeczą wysiłkom USA, Europy i Ukrainy zmierzającym do osiągnięcia sprawiedliwego i trwałego rozwiązania wojny. Putin twierdził, że Rosja jest zobowiązana zakończyć wojnę na Ukrainie, ale tylko wtedy, gdy porozumienie pokojowe zajmie się „przyczynami źródłowymi” wojny. Wysocy rangą rosyjscy urzędnicy wielokrotnie definiowali te przyczyny źródłowe jako rzekome naruszenie przez NATO zobowiązań do nieekspansji na wschód i rzekome naruszenia przez Ukrainę praw rosyjskojęzycznych mniejszości na Ukrainie. Żądania Kremla dotyczące zajęcia się tymi tak zwanymi „przyczynami źródłowymi” sprowadzają się do żądania całkowitej kapitulacji Ukrainy wraz z zainstalowaniem prorosyjskiego rządu na Ukrainie i zobowiązaniami do zachowania ukraińskiej neutralności – tych samych żądań, które Putin wysuwał jeszcze przed pełnoskalową inwazją.
Putin próbuje wtrącić nowe żądanie zgodne z długotrwałymi wysiłkami Kremla mającymi na celu podważenie legitymacji rządu ukraińskiego do dyskusji na temat rozwiązania wojny. Putin zaproponował, aby Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ), Stany Zjednoczone i kraje europejskie zainstalowały tymczasową administrację na Ukrainie, która przeprowadziłaby demokratyczne wybory, aby doprowadzić do władzy „żywotny rząd cieszący się zaufaniem ludu”. Putin twierdził, że tymczasowy rząd ukraiński pozwoliłby Rosji „rozpocząć negocjacje [z nową administracją ukraińską] w sprawie traktatu pokojowego” i „podpisać legalne dokumenty, które będą uznawane na całym świecie”. Rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego Białego Domu James Hewitt słusznie odrzucił propozycję Putina dotyczącą narzucenia tymczasowej administracji na Ukrainę, stwierdzając, że Konstytucja Ukrainy i naród ukraiński określają rządy Ukrainy. Sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres również odrzucił propozycję Putina i stwierdził, że Ukraina ma legalny rząd, który należy szanować.
Nowe żądanie Putina dotyczące tymczasowego rządu na Ukrainie jako warunku wstępnego negocjacji pokojowych pokazuje, jak Kreml nadal trzyma negocjacje jako zakładników i próbuje wymusić dodatkowe ustępstwa od Zachodu po postępach w trwających negocjacjach o zawieszeniu broni. ISW nadal ocenia, że Kreml pozostaje oddany swojemu celowi przedłużenia wszelkich negocjacji w sprawie tymczasowego zawieszenia broni na linii frontu lub stałego porozumienia pokojowego, aby kontynuować stopniowe zyski na polu bitwy i stworzyć sprzyjające warunki do dążenia do całkowitej kapitulacji Ukrainy.
(...)
Ukraiński państwowy operator gazowy Naftohaz poinformował 28 marca, że nocne rosyjskie ataki uszkodziły zakłady produkcyjne gazu Naftohaz w nieokreślonych obszarach. Doradca ds. komunikacji prezydenta Ukrainy Dmytro Łytwyn poinformował wieczorem 27 marca, że siły rosyjskie zaatakowały ukraińskie zakłady energetyczne co najmniej dwa razy w ciągu ostatniego dnia od 26 marca. Ukraiński Sztab Generalny i inni ukraińscy urzędnicy poinformowali 28 marca, że rosyjskie drony Szahed zaatakowały infrastrukturę naftową i gazową w mieście Połtawa oraz inną infrastrukturę energetyczną w mieście Chersoń.
Źródła rosyjskie twierdziły, że siły ukraińskie przeprowadziły ataki dronów na infrastrukturę energetyczną w obwodach kurskim, briańskim i saratowskim w nocy z 27 na 28 marca. Rosyjskie Ministerstwo Obrony i inne źródła rosyjskie twierdziły, że siły ukraińskie przeprowadziły ataki dronów i HIMARS na stację pomiarową gazu Sudzha rano 28 marca i zaatakowały obiekt energetyczny w obwodzie briańskim po południu 28 marca. Gubernator obwodu saratowskiego Roman Busargin oświadczył, że siły rosyjskie zestrzeliły ukraińskie drony nad bazą lotniczą Engels i miastem Saratów w nocy, a źródła rosyjskie twierdziły, że siły ukraińskie miały na celu rafinerię ropy naftowej w Saratowie. Szef ukraińskiego Centrum Zwalczania Dezinformacji, porucznik Andrij Kowalenko oświadczył 28 marca, że siły ukraińskie miały na celu amunicję i składy rakiet w bazie lotniczej Engels – legalny cel wojskowy nieobjęty moratorium na ataki na infrastrukturę energetyczną.
(...)
Radio Wolna Europa/Radio Liberty (RFE/RL) i ukraińska organizacja wywiadowcza typu open source Frontelligence Insight, powołując się na zdjęcia satelitarne i dane typu open source, poinformowały 25 marca, że ukraińskie ataki na rosyjską infrastrukturę energetyczną w okresie od 1 września 2024 r. do 12 lutego 2025 r. spowodowały szkody o wartości co najmniej 60 miliardów rubli (658 milionów dolarów). RFE/RL i Frontelligence Insight poinformowały, że co najmniej 67 procent z 67 zweryfikowanych ukraińskich ataków dalekiego zasięgu w okresie od września 2024 r. do połowy lutego 2025 r. zakończyło się sukcesem, a wyniki pozostałych 33 procent ataków są niejasne. RFE/RL i Frontelligence Insight zauważyły, że projekt uwzględniał tylko zweryfikowane ataki ukraińskie i że siły ukraińskie mogły przeprowadzić ponad 67 ataków w ciągu tego sześciomiesięcznego okresu. RFE/RL i Frontelligence Insight poinformowały, że siły ukraińskie najczęściej atakowały rosyjskie obiekty wojskowe, w tym składy amunicji, na początku jesieni 2024 r., a później priorytetowo traktowały ataki na rosyjskie obiekty magazynowania i przetwarzania ropy naftowej i gazu. RFE/RL i Frontelligence Insight poinformowały, że siły ukraińskie atakowały rosyjskie obiekty produkcyjne ropy naftowej i gazu co najmniej 27 razy między wrześniem 2024 r. a połową lutego 2025 r. i zniszczyły 50 zbiorników magazynowych ropy naftowej i uszkodziły 47 kolejnych zbiorników.
understandingwar.org